Update 28 maart 2011 Istanbul

Update 28 maart 2011 Istanbul:

Bekijk hier alle foto´s!

Na een redelijke nacht met slechts een bezoek aan het toilet werden we vanmorgen zo rond half 8 wakker. Niet echt uitgeslapen want waar slaap je het best? Ja, precies! Thuis in je eigen bed. Ik heb me vanaf 3 uur ’s nachts tot opstaan zelfs niet omgedraaid en alles doet me dan ook pijn. Hierbij komt dat de nodige wandelingen over iets wat slechte wegen maar vooral over de gelopen afstanden de spiertjes aardig aan het werk hebben gezet!

Eerst maar eens lekker beginnen met een bakje thee voor Paula en mij en een kopje koffie voor Jan en Liesbeth. Het ontbijt volgt hierop al snel en voor we het weten hebben we de kleertjes aan en gaan we weer op pad.

Vandaag lopen we eerst richting de Bosporus en nemen daar de boot naar de andere kant. Hier willen we de “Blauwe” Moskee en het Top kapipaleis bezichtigen. Als we met de boot de overkant hebben bereikt lopen we langs een station dat, in tegenstelling tot vorige berichten, het startpunt voor de Oriëntexpres was. Je kan zien dat het station ooit groots moet zijn geweest maar inmiddels heeft het wat van al die allure ingeboet. Ik moet naar het toilet en waag me voor 1 Turkse lira aan dit avontuur. En het was een avontuur! Maar niet nader hier te vermelden om waarschijnlijk bekende reden.

Na mijn avontuur lopen we verder de bult op en komen al snel, via een aantal leuke winkeltjes, waar de kooplieden druk zijn om je binnen te harken, bij een groots plein. Hier vind je de Blauwe Moskee en de Hagia Sofia. De laatste is gesloten maar de Blauwe Moskee is gelukkig voor bezichtiging geopend. We treffen daar een Turkse man die vertelt over zijn bestaan in Aken, Duitsland. Hij heeft een dochter die in Amsterdam heeft gestudeerd. Nu zit hij hier voor zaken omdat hij een leerfabriek heeft. De man blijft maar kletsen maar wij willen inmiddels verder en met enige moeite kunnen we los van hem komen.

BlauweMoskee1

De Blauwe Moskee of wel de Sultan Ahmetmoskee is een prachtige moskee. Blauw i.v.m. de vele blauwe tegels. De moskee is omgeven door zes minaretten, het op twee na hoogste aantal ter wereld. Het interieur is gedecoreerd met 20 000 handgeschilderde tegeltjes in de kleuren blauw, groen en roodbruin. We moesten via de zijingang naar binnen. Schoentjes uit in een zakje en naar binnen. Het is inderdaad een prachtig bouwwerk.

Na ons bezoek aan de Moskee liepen we richting het TopKapi-paleis. Dit paleis, ook wel het “het Kanonnenpoort-paleis” genoemd was vroeger de residentie van de Sultan. Ook hier veel prachtig tegelwerk, mooie gebouwen en aangelegde tuinen. In het paleis is een tentoonstelling van allerlei zwaarden, sieraden en juwelen. Ook vind je hier een voetafdruk van de profeet Mohammed.

TopKapi2

Toen we het bezoek hadden afgerond liepen we richting de oude Bazaar. Hier hebben we nog lekker geslenterd en onze ogen weer getrakteerd op de verschillende kraampjes met kruiden, turksfruit, sieraden en kleding. Gelukkig is het niet zo druk als zaterdag waardoor we lekker rustig kunnen slenteren door de smalle straatjes.

Dan wordt het tijd om weer richting de veerboot te lopen. Daar aangekomen zien we dat de boot al behoorlijk vol is. Hij staat op het punt te vertrekken en we denken dat we hem niet meer gaan halen. Snel door de poortjes, die je overigens bedient met een elektronisch opgeladen “sleutel”, en dan zijn we nog net op tijd voor vertrek.

De veerboot is binnen een half uurtje weer aan de overkant. Dit keer gelukkig geen rare dingen onderweg. Als we aanleggen worden we netjes geattendeerd dat we moeten bukken om ons hoofd niet te stoten. Ik doe dit toch maar gelukkig valt het mee. Een gewaarschuwd mens telt voor….

Thuis aangekomen nemen we eerst lekker iets te drinken waarna we besluiten om kip met tomatensalade en brood te eten. Het smaakt ons prima!

Morgen wordt weer een “drukke” dag. De dames willen naar de markt. Deze schijnt behoorlijk groot te zijn. Er moeten namelijk t-shirts en dergelijke gescoord worden.