Update 26 maart 2011 Istanbul

Update 26 maart, Istanbul:

Bekijk hier alle foto´s!

Ook vanmorgen werden we weer lekker vroeg wakker. Niet door een wekker maar het zonnetje! Toch leek het, op dat moment, goed om de oogjes nog even dicht te doen. Het was namelijk pas 6 uur.

Een 1 ½ uur na ons eerste ontwaken gingen we ons bed uit. Jan en Liesbeth zijn vandaag 40 jaar getrouwd!! De reden van ons gezamenlijke reis! Gisteren hebben we de keuken versiert en de cadeautjes klaar gelegd. Gelukkig vallen deze in de smaak.

het_bruidspaar

Na een bakje koffie ga ik me douchen en Jan haalt brood. Paula en haar moeder dekken de tafel verder af en samen genieten we van het ontbijt.

Vandaag gaan we naar Eminonu, een wijk aan de andere kant van de Bosporus. We moeten dan ook met de veerboot. De lucht is een stuk helderder dan gisteren en het zicht op de Sultanswijk, waar de bekendste moskeeën staan is dan ook veel beter. Vanaf het open dek kunnen we lekker genieten van het uitzicht. De temperatuur is al redelijk gestegen maar de wind over het water zorgt nog voor koelte.

Nadat de boot is aangemeerd proberen we ons een weg door de menigte te banen. Het is ontzettend druk maar wat wil je in deze miljoenenstad! Het is weekend, de zon schijnt en velen zijn vrij: er op uit met z’n allen!

Na een klim de heuvel op komen we bij de graftombe van een sultan Ahmet. We besluiten ook binnen een kijkje te nemen. Schoentjes uit en tussen de tombes door: best indrukwekkend. Na dit bezoek lopen we door en komen in de buurt van de Blauwe Moskee en het Hagia Sophia. Deze gaan we later in de week bezoeken maar evengoed is het uitzicht prachtig!

Iets verder bezoeken we het Basiliek Cistern. Dit is een ondergronds stelsel, pas laat ontdekt, waar je prachtige zuilen vindt, een soort van wateropslag. Toen we weer bovengronds waren zijn we een kopje koffie gaan drinken. Het publiek hier is redelijk modern en er lopen ook behoorlijk wat toeristen.

Na de koffiepauze lopen we richting de Bazaar. Er moet ook nog gegeten worden dus eerst opzoek naar dat ene Durumrestaurantje. We komen aardig in de buurt van de bazaar dus wat het werd al maar drukker! Het Durumrestaurantje werd gevonden en de bestelling was snel gedaan. Ik besloot even een rondje over te slaan en op straat een broodje te kopen.

Na de lunch gingen we richting de Bazaar. Overal kwamen we langs winkeltjes met trouwjurken, kleding, tierelantijntjes en nog veel meer. Je kon over de hoofden lopen zo druk was het dus we kwamen maar moeizaam vooruit. Vanaf de grote Bazaar liepen we door naar de kruiden bazaar. Hier kwam ik mijn oude directeur van de bank nog tegen!! Hoe kan je het zo treffen; op vakantie in een ver land tussen bijna 18 miljoen mensen, en dan een collega tegenkomen!!

bazaar

Onderweg kwamen we ook nog een mooie moskee tegen: schoentjes even uit, in een plastic zakje en hup de moskee in. Indrukwekkend! Prachtig mooi staaltje architectuur!

Het werd weer tijd om de boot te pakken naar Kadakoy. Wij waren zeker niet de enige dus mensen hingen bijna met de benen buiten boord. Wij troffen het dat we nog een zitplaats hadden. Tegenover een aantal Turkse jongeren die ons toch wel enigszins vreemde types vonden. Na een 10 minuten ontstond er opeens een paniekstemming. Wat bleek: naast ons zat een jongen die onderuit zakte en uit zijn mond begon te bloeden! Twee van de Turkse jongeren ondernamen gelijk actie en toen de jongen helemaal op de grond zakte, legden ze hem in de stabiele zijligging. Niemand kwam in actie en ook wij bleven toekijken. We probeerden wel mensen aan te zetten om een dokter te roepen maar de taal kwam niet helemaal door! Uiteindelijk kwamen er andere mensen om heen staan en hielpen de jongen die inmiddels ook weer langzaam bijkwam. Uiteindelijk ging de jongen, weliswaar onder begeleiding, zelf lopend de boot af.

Na aankomst gingen we meteen richting ons huis en legden nog een kaartje. Om ca. 18:15 uur gingen we richting de stad om te gaan eten. We eten vandaag Hamsi. Dit zijn kleine gefrituurde visjes aan een spies. Heerlijk met salade en brood. Het is ontzettend druk maar we hebben een lekker rustig tafeltje iets verder in de zaak. Na het eten drinken we nog een kopje thee en lopen dan weer naar huis.

Jan wil nog even naar een internetcafé waar hij vorig jaar heel goed is geholpen. Vorig jaar zaten Jan en Liesbeth namelijk i.v.m. de aswolk uit de IJslandse vulkaan hier vast en moesten regelmatig, via internet alles bijhouden m.b.t.  de uitgestelde vlucht. De eigenaar van het cafe is helaas niet aanwezig maar na een telefoontje geeft hij aan er over een uurtje te zijn. Het bedankje wordt overhandigd en hij is daar erg blij mee.

Vannacht gaat de klok weer een uurtje vooruit. Het 2e uurtje dat we deze vakantie mislopen. Ik hoop dat we niet om 6 uur (5 uur) wakker worden!!