Noorwegen zomer 2010: update 21 september

Update 21 september

Bekijk hier onze foto’s!

We hebben vannacht heerlijk geslapen.  Het geruis van de waterval is zo monotoon dat je er eigenlijk wel bij moet slapen.

De camping was rustig vanmorgen want we zijn, na vertrek van een paar Noren, de enige die hier nog aanwezig zijn. Heerlijk: de hele”badkamer” voor onszelf! Rond half tien besluit ik om het bed uit te gaan en het beloofde ontbijt te verzorgen. Lekker een kopje koffie, een croissantje, een notenbroodje en twee eitjes.

Na het ontbijt drinken we nog een kopje koffie; we komen maar langzaam opgang vandaag. Na de koffie gaan we ons douchen en aankleden. We zijn zo klaar en kunnen lekker naar Flåm. We zijn hier al meerdere keren geweest maar het is zo lekker kneuterig en toeristisch. Lekker mensen kijken die zich aan de slechte souvenirs vergapen. Ook wij kijken natuurlijk altijd even of er iets nieuws tussen ligt maar ieder jaar blijft het toch weer zo’n beetje hetzelfde.

We treffen, zoals eigenlijk de hele vakantie al, het weer met het prachtige weer. Het is niet heel warm maar het zonnetje schijnt en we kunnen zelfs zonder jas op een terrasje een lekker bakje koffie drinken. Ja, het is zelfs voor de verandering eens een lekker bakje koffie!

Op de weg naar Flåm hadden we overigens een bijna aanrijding omdat er na de tunnel opeens een wegafsluiting was. De chauffeur achter mij reed zo hard en had de file niet gezien zodat hij bijna op ons reed. Ik had mijn alarmlichten aangezet en wat ruimte gelaten tussen ons en de auto voor ons. Dit gaf de aanstormende auto gelukkig voldoende ruimte om alsnog, weliswaar slippend, tot stilstand te komen.  In het dorpje aangekomen stopte die auto vlak naast ons en bedankte voor de goede actie en noemde het voorval een scary moment!

Maar goed, we zaten nu lekker op het terras een bakje te doen en we genoten volop. Er lag een cruiseschip in de haven en dit bracht natuurlijk de nodige drukte met zich mee. Veel Japanners en Amerikanen overspoelde het kleine plaatsje.

We hebben alle winkeltjes even een bezoekje gebracht waarna we alvast een beetje gekeken hebben na de verschillende hotels voor volgend jaar als mijn zus met ons naar Noorwegen gaat. We gaan dan in hytte overnachten maar willen eventueel ook wel eens een nachtje in een hotel slapen als er geen hytten beschikbaar zijn.

De prijzen liegen er niet om maar we moeten, na de vakantie, thuis maar eens goed het internet afstruinen naar meer informatie.

Op de terugweg naar de camping besluiten we in Gudvangen een pølser te gaan eten. Dit is zo’n beetje het Noorse nationale gerecht en omvat niet meer dan een broodje worst! We maken er zelfs een pølsermeny van. Een heel menu! Dit houdt in dat je er ook nog iets te drinken bij mag bestellen! Nou, we lieten het ons lekker smaken maar natuurlijk niet voordat we er eerst de nodige sausjes overheen gedrapeerd hadden!

We konden ons menuutje in het zonnetje genieten. Het was wel druk  bij ons tafeltje want ook een plaatselijk mussengezin wilde wel wat van ons menuutje en keken afwachtend  of ze wat toegegooid  zouden krijgen..

Op de camping konden we bijna niet bij onze caravan komen. Er zijn nieuwe gasten: Duitsers! Ze hebben de hele inhoud van hun auto, en dit zijn dan slaapzakken, een tent en nog veel meer, over het pad gedeponeerd. Daarbij staat hun auto ook behoorlijk van hun huisje af geparkeerd. Ja, Duitsers, je kunt er niet omheen ;-). Ze zijn waarschijnlijk ook Noorwegen aan het doortrekken en gebruiken, begrijpelijk, een huisje om hun spulletjes weer op orde te krijgen.

In de caravan drinken we lekker nog een kopje koffie en vanavond doen we het met het eten lekker makkelijk. We eten een kopje soep met brood.