Noorwegen zomer 2010: update 14 september

Update 14 september 2010

Bekijk hier onze foto’s!

We hebben vannacht prima geslapen. De zee had zich teruggetrokken waardoor het een stuk stiller was. Wij, als niet zeelieden dachten dat het in de ochtend eb zou zijn maar dat ligt toch iets anders.

Half acht deden we de rolluikjes open en we zagen een vrijwel strak blauwe hemel! De bergen op de achtergrond komen nu nog beter uit. Het is net alsof we een schilderij als uitzicht hebben!

Paula leest nog even een hoofdstukje en ik ga mijn bed uit om een paar foto’s te maken. Als ik terug loop hoor ik iets in de caravan vallen. Het is de oven die bij Paula uit haar handen glipt. Als de buren nog niet wakker waren dan worden ze dat van deze klap wel!

Het ontbijt bestaat uit een croissant, een broodje en een lekker eitje. We hebben een goede aankoop gedaan met ons oventje!

Na het ontbijt gaan we douchen en kleden ons aan. We willen vandaag naar Å (dit is de laatste letter uit het Noorse alfabet). Dit dorpje is het laatste dorp op de Lofoten. Het ligt ca. 140 km hier vandaan en we willen er even gaan kijken. De weg er heen is prachtig. Via een aantal bruggen, tunnels en prachtige wegen met nog prachtigere vergezichten komen we er uiteindelijk aan. De rit duurt ca. 2 ½ uur.

Het dorpje stelt zelf niet erg veel voor maar het is gewoon leuk om hier even te kijken. Een aantal dorpen voor  Å zien er ook heel mooi uit. De specifieke woning die je hier veel tegenkomt is de rorbru. Dit is een woning op palen die vroeger door de vissers werd gebruikt. Ieder jaar kwamen er ca. 20.000 gastarbeiders om hier te vissen. Deze woonden dan tijdelijk in zo’n woning. De huur werd betaald door een percentage van de vis af te staan. Tegenwoordig worden de woningen verbouwd en verhuurd als toeristenwoning. Het ziet er in ieder geval heel leuk uit.

Op de terugweg rijden we ook nog langs Nusfjord. Dit is een oud vissersdorp. Verscholen achter een paar rotsen, tegen de berg aan gebouwd. Ook dit dorp ziet er heel pittoresk uit. We lopen er even doorheen en maken natuurlijk wat foto’s. Het dorp is vrijwel uitgestorven en je kan zien dat er veel op het toerisme is afgestemd. Het seizoen is voorbij dus het restaurantje en zo zijn gesloten.

Ook willen we nog even langs het Viking museum waar we op de heenweg langsop zijn gereden. Als we daar in de buurt zijn is het inmiddels bijna 15:30 uur. Het museum sluit om 16:00 uur dus we besluiten er niet naar binnen te gaan.

Onderweg komen we ook nog langs een  overdekt winkelcentrum(pje). We besluiten hier even wat boodschapjes te gaan halen. Naast twee supermarkten zijn er ook nog kledingwinkels, kiosken en een interieurshop. Best even leuk om te kijken. Daarbij hebben ze ook nog een leuke coffeeshop dus we besluiten een cappuccino te gaan drinken.  De supermarkt is bijna on-Noors groot en heeft een heel uitgebreid assortiment. Naast veel ingevroren spullen hebben ze heel veel verswaren.  De nodige boodschappen hebben we zo bij elkaar en we rijden door naar onze camping.

Op de camping is nog steeds niemand bij de receptie. We willen graag wassen en hebben muntjes nodig maar deze kan je natuurlijk alleen bij de receptie verkrijgen. Verder wil ik het chemisch toilet reinigen en ik zou niet weten waar. Ja, je kan maar zo je “zorgen” hebben op vakantie!!

We vermaken ons nog steeds best hier. Het weer is prima. Vandaag was weer een mooie dag en we hebben besloten om morgen ook nog maar een dagje hier op de Lofoten te blijven.