Noorwegen zomer 2010: update 10 september

Update 10 september 2010

Bekijk hier onze foto’s!

Het was lekker warm toen we vanmorgen wakker werden. Het kacheltje, dat we ooit van Jan hebben gekregen (waarvoor nog steeds onze dank!!), stond goed warme lucht te blazen. Eigenlijk was het iets te veel van het goede want ik had er een beetje hoofdpijn van!

Ook vanmorgen waren we ruim voor de wekker wakker. Paula had wel geslapen maar was eigenlijk vanaf 5 uur al wakker.

Omdat het zo warm was hadden we geen moeite om het bed uit te komen. Ik stond zo buiten om even naar het toilet te gaan en Paula ruimde het bed vast op. Samen maakten we de stoelen, die buiten stonden, droog en ruimde ze op in de caravan. We waren zo klaar en konden ons gaan douchen. Dit was een belevenis op zich, althans dat vond ik. De camping was namelijk een beetje in verval en zo ook de douches!

Precies om 8 uur reden we weg. De camping af, de brug over en de grens met Finland over. In Finland is het een uur later en dat was wel raar want we verbleven er maar ca. 1 1/5 uur. Het was behoorlijk mistig onderweg en we hadden eigenlijk al afscheid van het prachtige weer genomen. Maar toen we de grens met Noorwegen gepasseerd waren klaarde de lucht op. Het werd weer blauw en alles zag er gelijk een stuk vriendelijker uit.

De reis verliep voorspoedig maar Paula begint er toch ook een beetje genoeg van te krijgen om de hele dag in de auto te zitten. Nou, het verste punt van onze reis is bijna bereikt en dan doen we het een stuk rustiger aan als we weer naar het zuiden rijden.

Het landschap dat we onderweg zijn tegengekomen varieerde van flinke bergen, kale vlaktes en beboste heuvels.

We hadden gepland om tegen half drie, drie uur op de camping te zullen arriveren en alles liep ook voorspoedig. Hoe dichter we bij de Noordkaap kwamen hoe ruiger het werd. Ook reden we langs een prachtige kustlijn en zagen we een prachtig blauwe hemel!

Ik had in Zweden voor het laatst getankt en onze buidel met Noorse kronen was bijna op. Dus we moesten, en aan geld en aan diesel zien te komen. Dat is in Nederland niet zo moeilijk maar dat valt hier soms niet mee. Ik navragen bij een pompstation; de volgende geldautomaat is op ca. 90 km afstand. Waarschijnlijk red ik dat wel met de diesel.

Toch is het rijden met een bijna lege tank en een  bijna lege portemonnee niet prettig. We moesten namelijk ook nog de tol afrekenen voor de Noordkaaptunnel.  Dit was geen probleem. Toen door naar Honningvag. Hier een pompstation gezocht en de laatste kronen gebruikt om te tanken. Toen ik vroeg waar de pinautomaat was kreeg ik te horen dat ik nog 5 minuten verder moest rijden.

In het centrum van Honningvag, een stadje dat “visserij” ademt, vonden we een geldautomaat. Gelukkig! De portemonnee is ook weer gevuld; nu de vraag voor hoe lang want de brandstofkosten zijn hier behoorlijk hoog.

Nu de noodzakelijk dingen zijn geregeld rijden we verder richting de camping. Volgens de NAF gids moet deze open zijn maar bij aankomst is het verdacht stil. De toiletgebouwen zijn gesloten en we besluiten dan maar iets verder te rijden. Zo’n 13 km voor de Noordkaap moet er nog een camping zijn. Ook deze blijkt gesloten en een aangrenzende camping ziet er ook verlaten uit. Er hangt wel een briefje dat we het hotel kunnen bellen voor eventuele hulp. Dit duidt erop dat we er kunnen gaan staan. Toch doen we dit niet want iets verder hebben we ook een camping  gezien met beter uitziende toiletten en douches. Ook hier is niemand aanwezig maar een briefje bij de receptie doet vermoeden dat er ’s avonds wel iemand zal zijn. De camping claimt overigens ’s werelds noordelijkste camping te zijn.

Na testen blijkt er ook nog eens stroom te zijn dus wij wagen het erop. De caravan staat snel en we pakken het fototoestel om naar de Noordkaap te gaan.

Morgen zijn we hier ook nog maar we hebben wel bemerkt dat je alle gelegenheden moet benutten  want voor je het weet is het weer zo omgeslagen dat je elkaar op15 meter kwijt raakt!

De weg naar de Noordkaap is prachtig. Soms rijden we in de mist, daarna er boven! Prachtig om te zien.  Als we bij de Noordkaap aankomen blijkt er een toegangsprijs van 235 NOK per persoon te worden berekend. Gelukkig staat de poort open en is er niemand meer bij het loket te zien. We rekenen dan ook niets af.

Het uitzicht is ondanks de bewolking prachtig!! Het geeft een heel bijzonder gevoel om hier te zijn. Het noordelijkste puntje van Europa!  Na het maken van de nodige foto’s en het voeren van een paar telefoongesprekjes rijden we weer naar de camping.

Op de camping is inmiddels een andere Nederlander gearriveerd. We zijn deze onderweg al tegen gekomen. Hij staat vlak bij onze caravan. Echt druk zal het hier niet worden. Het seizoen is echt afgelopen en op een verdwaalde Nederlander na zie je hier bijna niemand!