Noorwegen zomer 2010: update 5 september 2010

5 september 2010

Bekijk hier onze foto’s!

Door al het vroege opstaan dat we doen tijdens onze werkweek was het niet moeilijk om ook vanmorgen zelfs voor de wekker wakker te worden. Het was net iets voor half zes  en de wekker was ingesteld op half zes precies.

We werden wakker met koude voeten en dat maakte het heel moeilijk om het bed uit te gaan. “Boven de dekens” zou het zeker kouder aanvoelen. De binnenthermometer wees 12 graden aan maar het voelde kouder. Buiten bleek het niet meer dan 3 graden te zijn.

De nacht had ik overigens redelijk goed doorgeslapen terwijl Paula wakker was geworden van het vuurwerk dat bij het festival werd afgestoken. Ook had ze een aantal Denen terug horen komen. Ze waren niet echt luidruchtig maar op zo’n camping, in je caravan hoor je alles toch al snel.

Rond zes uur stonden we beide aangekleed buiten en zorgden dat we alles in de caravan konden laden. Eerst de stoelen, daarna de tafel, de haspel en de aansluitstekkers. Daarna draaiden we de pootjes in zodat de auto ervoor kon. Snel aanhaken en richting de uitgang van de camping. Nog snel even wassen en de tandenpoetsen en weg konden we. Het was inmiddels half zeven.

De eerste kilometers had ik moeite om iets te zien: de ramen en spiegels bleven, in verband met de lage temperatuur, beslagen. Ook kwamen we nogal wat jongeren  tegen. Net klaar met feestvieren probeerden ze zo goed en zo kwaad als het kon, onder de invloed van de nodige alcoholische versnaperingen, richting een taxi of het station te komen.

Tegen 8 uur kwamen we bij de veerdienst Helsingborg, Helsingor. Er stonden vier Nederlandse vrachtwagens in de rij en waren daarmee gelijk in de meerderheid onder de professionele passagiers. De overtocht duurt niet lang en ook de grensformaliteiten zijn zo gedaan. Een knikje van dan de douanier en we kunnen door.  Onderweg hebben we praktisch geen oponthoud maar ondanks dat het zondag is is het vrij druk op de weg.

Voor we vertrokken vanuit Nederland hebben we nog even overwogen om met de veerdienst van Kiel naar Gotenborg te varen. Deze zou dan om 9 uur in Gotenborg aankomen. De overtocht zou, voor auto, caravan en twee personen in een binnenhut, inclusief ontbijt en avondeten zo’n € 500,00 hebben gekost.  Wel kan je natuurlijk lekker slapen en hoef je de overnachting op de camping, de veerdienst Helsingborg en de brandstof niet te betalen.  Toen we Gotenborg passeerden was het 10:30 uur. De tijdwinst was in onze ogen, t.o.v. de kosten, dus eigenlijk minimaal geweest. We denken nu zo’n 200 euro goedkoper uit te zijn geweest.

Toen we zo’n vier honderd kilometer onderweg waren hebben we even getankt. Dit nam nogal wat tijd in beslag i.v.m. treuzelende klanten die niet wisten waar ze moesten tanken en klanten die het toilet nogal lang bezet hielden.  Even de benen strekken en weer verder. Nu Lloyd er niet meer is beperken we ons slechts tot het tanken en hoeven we, wat ons betreft, niet echt lang de auto uit.

Bij de Noorse grens worden we uit de rij gepikt. We krijgen een klein “verhoor” . Waar gaan jullie heen, hoe rijden jullie en zijn jullie al eerder hier geweest.  De vragen worden waarschijnlijk goed beantwoord want met een vriendelijk “fijne reis” worden we doorgelaten.

Tegen 16:30 uur rijden we het terrein van Kvile camping op. Zoals we al wisten zijn Jan en Bianca niet aanwezig i.v.m. een begrafenis in Nederland. Er hangt een briefje dat de campinggasten zich kunnen melden bij Hans en gewoon een plekje moeten zoeken. Dit doen we dan ook en al snel laat Hans zijn gezicht even zien en heet ons welkom.

Als we de caravan op ons favoriete plekje hebben staan plegen we een aantal telefoontjes en genieten van onze eerste koffie van vandaag.

Vandaag zou Lloyd jarig zijn geweest en we willen dit toch niet zo voorbij laten gaan. We hebben een speeltje en een foto van hem meegenomen om die op een van zijn favoriete plekjes hier achter te laten.  Na even zoeken hebben we een geschikte boom. Vanuit deze plek overzie je het water en een prachtig veld met op de achtergrond de Glomma en bossen. Hier voelde hij zich altijd fantastisch.

Ook vanavond eten we gemakkelijk. Ik warm de meegebrachte pannenkoeken met spek  op en als toetje neemt Paula een perzik en ik een banaan zodat we ook nog aan onze vitamines komen.