Noorwegen 2010: update 22 januari

Klik hier voor onze vakantiefoto’s

De wekker stond vanmorgen op 7 uur. We gaan vertrekken en hebben nog wat tijd nodig om de laatste dingetjes in het huisje op te ruimen.

Het was buiten -5 graden en nog behoorlijk donker. Met de slaap nog in de ogen strompelde ik naar de keuken; eerst maar even water opzetten voor een kopje koffie. We nemen een snel ontbijt waarna we toch echt aan de gang gaan. Paula doet de afwas terwijl ik me snel ga douchen. Als Paula onder de douche staat pak ik de laatste spulletjes in de koffer en zet deze alvast in de auto.

Rond tien over half negen rijden we uiteindelijk weg. Onderweg, bij een Esso pompstation, vraag ik of ik daar de tol kan betalen voor de weg naar Gardemoen. Dit is helaas nog niet mogelijk en we rijden weer verder. Het is lekker rustig onderweg en tegen kwart over tien zijn we in de buurt van Gardemoen. Wederom bij een Esso pomp ga ik tanken en kan daar wel de tol betalen. Tevens vraag ik of er een wasstraat in de buurt is. Ik krijg aanwijzingen maar die moeten mij naar een ander Esso pompstation zo’n 8 kilometer uit de richting brengen. Ik besluit dit niet te doen en rijd door richting Gardemoen. Hier vinden we de Statoil, zoals Toon al verteld had, en wassen de auto.

Na het wassen vinden we zonder moeite de parkeerplaats voor leenauto’s.  We laten de auto hier achter en lopen door naar de aankomsthal. Bij Sixt doen we nog even ons beklag over de slechte service van deze week en de medewerker kan ons niets anders dan gelijk geven.

Met onze koffers lopen we naar het bagageafgifte punt en kunnen meteen door naar de controle. Dit keer zonder te worden gefouilleerd lopen we door. De ruimte achter het controlepunt is ingedeeld in twee gedeelten; binnenlandse vluchten en buitenlandse vluchten. We besluiten eerst maar een kopje koffie te gaan drinken want we moeten nog zeker twee uur wachten!

De sfeer op Gardemoen is een stuk relaxter dan op Schiphol en we wandelen rustig naar de gate waar we verder wachten op boarding. Alles gaat mooi optijd en we zitten dan ook om tien over drie in het vliegtuig. De gezagsvoerder geeft aan dat we lekker vroeg zijn zodat we snel weg kunnen. Dit doet hij dan ook maar niet voordat de vleugels ijsvrij zijn gemaakt!

Om 5 over drie, twintig minuten vroeger dan gepland, landen we op schiphol. De vlucht ging lekker voorspoedig. Ook het afhandelen van de bagage ging snel. De koffer van Paula kwam als eerst van de band. Mijn koffer lag daar op de 6e plaats niet ver achter.

De vader van Paula stond al te wachten en iets over half vier liepen we al richting de auto. De terugreis met de auto deden we in bijna de zelfde tijd als dat het vliegtuig erover doet om van Oslo naar Amsterdam te vliegen! We stonden in een lange file en pas rond 18:00 uur waren we in Arnhem. Daar hebben we gezellig een kopje erwtensoep met broodjes gegeten maar rond een uur of negen waren we beide zo moe dat we naar huis zijn gegaan.

De vakantie zit er weer op! Op naar de volgende……